Označení normy: | ČSN EN ISO 9001:2016 |
Třídící znak: | 010321 |
Katalogové číslo: | P34 |
Vydáno: | 02/2016 |
Počet stran: | 48 |
Převzetí: | Norma je vydána v českém jazyce (popř. ve slovenském jazyce pouze u norem vydaných před rokem 1993) |
Dlouho připravovaná revize normy ISO 9001 : 2008 respektive u nás známe české verze této modly všech norem ČSN EN ISO 9001:2009 + Oprava 1 05/2010 (eventuálně ČSN EN ISO 9001 ed.2:2010, která je s původní normou identická, jen má již zapracovanou celkem rozsáhlou 12-ti stránkovou opravu textu) je již v plném proudu.
Časová osa příprav a korekcí této normy se datuje již od roku 2012 a norma samotná byla vydána v září 2015.
Originál normy je tedy: ISO 9001:2015
Česká verze této normy JE JIŽ V PRODEJI s datem vydání 02/2016 jako ČSN EN ISO 9001:20016 - tuto normu můžete zakoupit v setu společně s ČSN EN ISO 14001 : 2016 za zvýhodněnou cenu ZDE
Nová verze bude klást důraz na vyšší úroveň struktury, aby bylo jednodušší použít ji ve spojení s dalšími normami systému řízení, s rostoucím významem managementu rizik a je navržena tak, aby její použití bylo vhodné i pro systémy státní správy.
Podtrženo a sečteno předběžně se jedná o výčet těchto změn:
tyto informace vychází z normy ISO/DIS 9001 - která byla předběžným návrhem k normě ISO 9001:2015 a byla vydána aby certifikační orgány a certifikované firmy mohly s dostatečným předstihem předkládat návrhy na změny nebo doplňky k této revidované normě.
Nejdůležitější postřehy a doplňky k revizi normy ISO 9001 : 2008 byly pečlivě přezkoumány a některé z nich následně zapracovány v ISO (mezinárodní normalizační organizací), která za dobu platnosti norem systémů managemntu kvality eviduje již více než 1.000.000 certifikovaných společností a firem používajících systém ISO 9001.
Certifikace společností na různé systémy řízení, ať se jedná o kvalitu, environmentální management (ISO 14001) nebo systém hospodaření s energií ( ISO 50001) či další ISO certifikace, se zdály být z počátku pouze "módním trendem" - nyní však ukazují zcela jasnou cestu všem firmám, nebo podnikům, které chtějí obstát ve stále se zvyšující konkurenci tržního prostředí.
Úvod do QMS pomocí ISO 9001:
Zavedení systému managementu kvality by mělo být strategickým rozhodnutím organizace. Návrh a implementace systému managementu kvality organizace jsou ovlivňovány:
Tuto mezinárodní normu mohou používat interní a externí strany, včetně certifikačních orgánů při posuzování schopnosti organizace plnit požadavky zákazníka, poža-
davky zákonů a předpisů aplikovaných na produkt a vlastní požadavky organizace.
Při tvorbě této mezinárodní normy byly vzaty v úvahu principy managementu kvality uvedené v ISO 9000 a ISO 9004.
Procesní přístup
Tato mezinárodní norma podporuje používání procesního přístupu při vytváření, implementaci a zvyšování efektivnosti systému managementu kvality s cílem zvýšit spokojenost zákazníka prostřednictvím plnění jeho požadavků.
Aby organizace fungovala efektivně, musí stanovit a řídit mnoho vzájemně propojených činností. Činnost nebo soubor činností, které využívají zdroje a jsou řízeny za účelem přeměny vstupů na výstupy lze považovat za proces. Výstup z jednoho procesu často přímo tvoří vstup pro další proces.
Využití systému procesů v rámci organizace spolu s identifikací těchto procesů, jejich vzájemným působením a jejich managementem tak, aby vytvářely zamýšlený výstup, lze nazývat „procesní přístup“.
Výhodou procesního přístupu je to, že umožňuje neustálé řízení propojení jednotlivých procesů v jejich systému, stejně jako řízení jejich vzájemných vazeb.
Je-li takový přístup použit v systému managementu kvality, zdůrazňuje důležitost:
Model procesně orientovaného systému managementu kvality, znázorněný na obrázku 1, ukazuje propojení procesů uvedených v kapitolách 4 až 8. Z této ilustrace je zřejmé, že při stanovování požadavků jakožto vstupů hrají významnou úlohu zákazníci. Monitorování spokojenosti zákazníka vyžaduje vyhodnocování informací týkajících se toho, jak zákazníci vnímají, zda organizace splnila jejich požadavky. Model na obrázku 1 pokrývá všechny požadavky této mezinárodní normy, ale neznázorňuje procesy na podrobné úrovni.
POZNÁMKA Navíc lze na všechny procesy aplikovat metodu známou jako „Plánuj – Dělej – Kontroluj – Jednej“ (PDCA). Metodu PDCA lze ve stručnosti popsat takto:
Plánuj: stanov cíle a procesy nezbytné k dosahování výsledků v souladu s požadavky zákazníka a s politikami organizace.
Dělej: implementuj procesy.
Kontroluj: monitoruj a měř procesy a produkty ve vztahu k politikám, cílům a požadavkům na produkt a podávej zprávy o výsledcích.
Jednej: prováděj opatření pro neustálé zlepšování výkonnosti procesu.
Vztah k ISO 9004
ISO 9001 a ISO 9004 jsou normy systému managementu kvality, které byly navrženy tak, aby se navzájem doplňovaly. Přesto mohou být tyto normy používány samostatně.
V ISO 9001 jsou specifikovány požadavky na systém managementu kvality, který může být organizacemi používán pro interní aplikaci nebo certifikaci nebo pro smluvní účely. Tato norma je zaměřena na efektivnost systému managementu kvality při plnění požadavků zákazníka.
V době zveřejnění této normy probíhá revize ISO 9004. Revize normy ISO 9004 poskytne vedení organizace návod k dosažení trvalého úspěchu jakékoliv organizace v komplexním, náročném a trvale proměnlivém prostředí. ISO 9004 poskytuje širší pohled na management kvality než ISO 9001. Systematickým a trvalým zlep-
šováním výkonnosti organizace reaguje na potřeby a očekávání všech zainteresovaných stran a bere v úvahu jejich spokojenost. Tato norma ovšem není určena pro certifikaci ani jiné právní nebo smluvní účely.
Aplikace
Všechny požadavky této mezinárodní normy jsou generické a jsou aplikovatelné ve všech organizacích bez ohledu na jejich typ, velikost a na poskytované produkty.
V případě, že některé požadavky této mezinárodní normy nemohou být, s ohledem na charakter organizace a její produkt, aplikovány, lze zvážit vyloučení těchto požadavků.
Pokud jsou učiněna vyloučení, jsou prohlášení o shodě s touto mezinárodní normou přípustná pouze v případě, že se tato vyloučení omezují na požadavky kapitoly 7 a nemají vliv na schopnost nebo odpovědnost organizace poskytovat produkt, který splňuje požadavky zákazníka a aplikovatelné požadavky zákonů a předpisů.
Více informací již v samotné normě ČSN EN ISO 9001.
Zpracování dat |